در سال ۲۰۲۰ تنها یک لپ تاپ با قابلیت AMD SmartShift عرضه می‌شود

در سال ۲۰۲۰ تنها یک لپ تاپ با قابلیت AMD SmartShift عرضه می‌شود

عرضه تنها یک لپ‌تاپ با فناوری AMD اسمارت شیفت در سال ۲۰۲۰

پردازنده‌های سری رایزن ۴۰۰۰ شرکت AMD که با نام رنوا (Renoir) شناخته می‌شوند و چند ماه قبل به‌شکل رسمی معرفی شدند، قابلیت‌های متنوعی دارند که یکی از آنها اسمارت شیفت نام دارد. این فناوری برای مدیریت توان پردازنده (TDP) به‌کار می‌رود و روی سیستم‌هایی اجرا می‌شود که به‌طور همزمان از پردازنده و کارت گرافیک AMD استفاده می‌کنند.

لپ‌تاپ با فناوری AMD

اگرچه پردازنده‌های سری رایزن ۴۰۰۰ قدرت پردازش بسیار زیادی دارند اما در زمینه مصرف انرژی در زمان اجرای فعالیت‌های سنگین، امور عادی و حتی هنگام بیکار بودن نیز پیشرفت به‌سزایی داشته‌اند. با این حال قابلیت اسمارت شیفت به سیستم اجازه می‌دهد در صورت نیاز، توان دو پردازشگر را با یکدیگر ترکیب به‌اشتراک بگذارد یا بسته به نیاز پردازشی، از توان هرکدام از آنها به‌شکل بهینه‌تری استفاده کند.

عرضه لپ تاپ با فناوری اسمارت شیفت AMD

اسمارت شیفت قابلیتی در سطح پلتفرم است که به اجزای زیادی برای اجرای صحیح نیاز دارد؛ از خود پردازنده و کارت گرافیک گرفته تا سیستم‌های خنک‌کننده. حتی سازندگان لپ‌تاپ در صورت استفاده از پردازنده و کارت گرافیک AMD باید تغییرات خاصی را در طراحی سیستم به‌کار بگیرند تا بتوانند از قابلیت اسمارت شیفت بهره بگیرند.

به‌خاطر همین پیچیدگی‌ها تا به امروز تنها یک لپ‌تاپ با قابلیت اسمارت‌شیفت معرفی شده است. این لپ‌تاپ توسط شرکت دل ساخته شده و G5 SE نام دارد. ظاهراً به‌خاطر دردسرهای بسیار، دیگر شرکت‌ها تا آینده‌ای نزدیک سراغ فناوری اسمارت شیفت نمی‌روند و لپ‌تاپ شرکت دل تنها محصول سال ۲۰۲۰ با این قابلیت خواهد بود.

مدیر ارشد AMD در مورد اسمارت شیفت چه می‌گوید؟

فرانک آزور، طراح ارشد راهکارهای گیمینگ AMD در توییتر با اشاره به این موضوع می‌گوید:

«این فناوری کاملاً جدید است و دل اولین شرکتی‌ست که به سراغ آن می‌رود. من قبلا در گفتگو با مجله پی‌سی‌ورلد دلایل این موضوع را اعلام کرده‌ام. در سال جاری شرکت دیگری از لپ‌تاپ مجهز به فناوری اسمارت شیفت رونمایی نخواهد کرد. ما تلاش می‌کنیم تا محصولات بیشتری در سال ۲۰۲۱ وارد این لیست شوند.»

به گفته فرانک آزور، لپ‌تاپ‌ها در چرخه زمانی یک‌ساله طراحی و تولید می‌شوند. این چرخه‌ها در کنار پیچیدگی‌های اسمارت شیفت باعث شده تا عرضه محصولات با این فناوری کمی بیشتر طول بکشد. به‌نظر می‌رسد شرکت دل زودتر از دیگران با AMD همکاری کرده تا بتواند اولین لپ‌تاپ مجهز به اسمارت شیفت را وارد بازار کند.

با توجه به گفته‌های مدیران ارشد AMD و وضعیت بازار، باید تا سال آینده میلادی منتظر بمانیم تا محصولات متنوع از سازندگان مختلف وارد بازار شوند و فناوری اسمارت شیفت را در اختیار کاربران قرار دهند.

نظرات بازدیدکنندگان