کوالکام و لنوو اولین لپ تاپ 5G جهان را معرفی کردند

کوالکام و لنوو اولین لپ تاپ 5G جهان را معرفی کردند

کوالکام و لنوو درجریان نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۹ اولین لپ‌تاپ جهان با پشتیبانی از 5G را تحت عنوان «پروژه نامحدود» رونمایی کردند. کوالکام در جریان این رویداد که در تایوان برگزار می‌شود اعلام کرد با همکاری لنوو می‌خواهد نسل پنجم شبکه موبایل را به دنیای لپ‌تاپ‌ها بیاورد. این پروژه از سوی کوالکام «پروژه نامحدود» نام گرفته است.

اولین لپ تاپ 5G جهان

رونمایی از اولین لپ تاپ 5G

نمونه اولیه این لپ‌تاپ که در غرفه کوالکام دیده می‌شود از پلتفرم اسنپدراگون 8cx استفاده می‌کند که به مودم‌های 5G x55 مجهز هستند. پردازنده‌های سری 8cx اسنپدراگون اولین پردازنده‌های ۷ نانومتری جهان هستند که ارتباط 5G را به دنیای کامپیوترهای شخصی می‌آورند. جانسون ژیا، یکی از مدیران ارشد بخش کامپیوترهای شخصی لنوو درباره پروژه مشترک با کوالکام می‌گوید:

«لپ‌تاپ‌های 5G لنوو با پلتفرم اسنپدراگون 8cx عملکرد سخت‌افزاری فوق‌العاده، شارژدهی بالا و تأخیر فوق‌العاده کمی خواهند داشت و انقلابی در حوزه فعالیت‌های حرفه‌ای و گیمینگ ایجاد خواهند کرد.»

لپ تاپ 5G

به گفته کوالکام و لنوو، لپ‌تاپ‌های «پروژه نامحدود» می‌توانند تا چند روز شارژدهی داشته باشند. البته هنوز جزئیات بیشتری در مورد این محصول ارائه نشده و به‌نظر می‌رسد مشخصات این لپ‌تاپ نهایی نشده باشد. با این حال احتمال می‌رود که لپ‌تاپ‌های این پروژه به خانواده محصولات هیبریدی سری یوگا تعلق دارند.

کوالکام و لنوو قابلیت های لپ تاپ 5G را از طریق یوتیوب به کاربران نمایش داد

کوالکام و لنوو برای نشان دادن قابلیت‌های این لپ‌تاپ فقط به نمایش محتوای ویدیویی از طریق یوتیوب و بدون استفاده از اینترنت وای‌فای اکتفا کرده است. از آنجا که هنوز پوشش نسل پنجم شبکه موبایل در تایوان برقرار نیست، کوالکام فرستنده 5G مخصوصی را در غرفه خودش تعبیه کرده که در طیف فرکانسی ۳ تا ۶ گیگاهرتز  کار می‌کند.

لپ تاپ 5G

برای استفاده از ارتباط 5G در لپ‌تاپ هنوز راه درازی در پیش داریم، چون همان‌طور که می‌دانید پوشش شبکه 5G در سطح جهان بسیار محدود است و انتظار نمی‌رود که طی یکی دو سال آینده، تغییر خاصی در این حوزه رخ دهد. در حال حاضر فقط چند شهر بزرگ در سطح جهان به‌شکل محدود به شبکه 5G دسترسی دارند.

کوالکام همچنین در کنار پروژه نامحدود، محصول دیگری را به‌عنوان «طرح مرجع» برای لپ‌تاپ‌های هیبریدی مجهز به ارتباط 5G در غرفه خود به نمایش گذاشته است که از پلتفرم 8cx استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود محصولات جدید با این فناوری طی سال آینده میلادی به‌شکل رسمی معرفی و در بازارهای جهانی عرضه شود.

نظرات بازدیدکنندگان