هر آنچه باید در مورد دقت ماوس یا DPI بدانید

هر آنچه باید در مورد دقت ماوس یا DPI بدانید

هر آنچه باید در مورد دقت ماوس یا DPI بدانید

دقت ماوس را معمولاً با DPI نشان می‌دهند. واحد DPI که مخفف Dots per Inch یا نقطه در هر اینچ است، در واقع معیار اندازه‌گیری کیفیت خروجی یک چاپگر محسوب می‌شود اما برای ماوس هم به‌کار می‌رود. واحد درست اندازه‌گیری دقت ماوس CPI یا Counts per Inch است اما استفاده از DPI هم چندان اشتباه نیست. بنابراین در ادامه از DPI برای این موضوع استفاده می‌کنیم.

دقت ماوس یا DPI

دقت ماوس یا DPI نشان می‌دهد که نشانگر ماوس شما به‌ازای حرکت مشخص ماوس روی سطح، چقدر حرکت خواهد کرد. هرچه DPI بیشتر باشد، این مقدار حرکت بیشتر خواهد بود. ماوس‌هایی که DPI بیشتری دارند، برای کارهای سریع‌تر و دقیق‌تر ساخته شده‌اند. با افزایش DPI سنسور ماوس می‌تواند یک اینچ روی سطح را به بخش‌های بیشتری تقسیم کند و با شمارش این بخش‌ها، حرکت بیشتری را نسبت به ماوس‌هایی با DPI کمتر انجام خواهد داد.

البته بیشتر بودن DPI لزوماً به‌معنای بهتر بودن ماوس نیست. زمانی که در بازی‌های شوتر اول شخص می‌خواهید نشانه‌گیری کنید به حرکت بسیار نرم‌تری نیاز دارید تا نشانه‌گیری دقیق‌تری داشته باشید. اگر DPI بیش از حد بالا باشد، توانایی این کار را از شما خواهد گرفت. در چنین شرایطی به DPI کمتری نیاز دارید تا بتوانید هدف‌گیری را به‌درستی انجام دهید. به‌همین دلیل اکثر ماوس‌های حرفه‌ای یا ماوس‌های گیمینگ به دکمه‌ای برای تغییر DPI مجهز شده‌اند تا بتوانید به‌سرعت مقدار حرکت ماوس را تنظیم کنید.

آیا ماوس‌هایی که دقت بیشتری دارند بهتر هستند؟

این گزاره لزوماً درست نیست. ماوس با DPI بالاتر می‌تواند بهتر باشد اما ماوس‌های گیمینگ تنها به‌خاطر دقت بالاتر انتخاب نمی‌شوند. به‌عنوان مثال ماوس گیمینگ لاجیتک G903 از سنسوری با دقت ۱۲۰۰۰ بهره می‌برد اما شما تقریباً هیچ‌وقت از این میزان دقت استفاده نخواهید کرد. نهایت دقتی که بتوانید کنترل مناسبی روی حرکات نشانگر ماوس داشته باشید، ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ است. ماوس و انواع مختلف آن چه ویژگی هایی دارند برای اطلاعات بیشتر به لینک بروید.

دقت موس

ماوس‌های گیمینگ قابلیت‌های بیشتری نظیر سوئیچ‌های باکیفیت، دکمه‌های اضافه، قابلیت‌های ماکرو، نرخ نمونه‌گیری بیشتر، پدهای حرفه‌ای برای حرکت روان‌تر ماوس روی ماوس‌پد و البته نورپردازی RGB را ارائه می‌کنند و به همین دلیل محبوبیت زیادی دارند. بنابراین اگر به ماوس گیمینگ گران‌قیمت نیاز ندارید می‌توانید ماوس‌های ساده‌تری را با قیمت بسیار کمتر تهیه کنید. بهترین لپ‌تاپ گیمینگ سال ۲۰۲۱ را اینجا ببینید.

آیا DPI در تجربه بازی مؤثر است؟

اگر از نمایشگرهای معمول با رزولوشن فول اچ‌دی استفاده می‌کنید، ماوس‌هایی با دقت ۸۰۰ یا ۱۶۰۰ برای شما کفایت می‌کند. در این حالت اگر ماوس را به‌اندازه یک اینچ (۲.۵ سانتی‌متر) جابجا کنید نشانگر به‌اندازه ۸۰۰ یا ۱۶۰۰ پیکسل جابجا خواهد شد. حالا تصور کنید اگر DPI ماوس شما برابر با ۱۲۰۰۰ باشد چه اتفاقی خواهد افتاد: با چند میلی‌متر حرکت ماوس، نشانگر از یک طرف صفحه به سمت دیگر آن خواهد رسید. بنابراین کنترل ماوس در چنین حالتی بسیار دشوار خواهد بود.

DPI ماوس

اگر نمایشگری با رزولوشن بالاتر (مثلاً 4K) در اختیار دارید، می‌توانید ماوس‌هایی با دقت ۳۲۰۰ را انتخاب کنید. نمایشگرهای رتینای اپل نیز چنین سطح از دقتی را می‌طلبند. با این حال برای اکثر کاربران که استفاده عمومی و خانگی از کامپیوتر دارند، دقت ۸۰۰ یا نهایتاً ۱۲۰۰ کاملاً راضی‌کننده خواهد بود.

اگر گیمر حرفه‌ای هستید بسته به شرایط بازی باید کنترل دقیقی روی میزان دقت یا DPI ماوس داشته باشید. گاهی اوقات باید در کثری از ثانیه به تمام نقاط صفحه دسترسی داشته باشید و گاهی اوقات نیز به کنترل بسیار دقیقی روی نشانگر نیاز دارید. اکثر گیمرها از ترکیب DPI پایین و ماوس‌پد بسیار بزرگ استفاده می‌کنند تا بتوانند به‌راحتی نشانگر ماوس را کنترل کنند. ماوس مایکروسافت مدل Surface Arc Mouse یکی از انواع ماوس های حرفه ای است.

چگونه DPI موس را تغییر دهیم؟

ماوس‌های خانگی معمولاً قابلیت تغییر DPI ندارند و این کار به‌صورت دستی یا نرم‌افزاری نیز ممکن نیست، چون میزان دقت ماوس به سنسور آن بستگی دارد. ماوس‌های حرفه‌ای‌تر که امکان تغییر DPI دارند، کلیدی را نیز به این منظور روی بدنه ماوس تعبیه کرده‌اند که با فشردن آن می‌توانید دقت ماوس را تغییر دهید. بعضی از برندهای معتبر نیز نرم‌افزاری را همراه ماوس عرضه می‌کنند که با استفاده از آن می‌توانید سطوح مختلف تغییر DPI را به‌شکل نرم‌افزاری برای ماوس تعریف کنید.

چگونه DPI موس را تغییر دهیم

نظرات بازدیدکنندگان