نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ مقرون به صرفه Asus TUF FX506

نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ مقرون به صرفه Asus TUF FX506

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ مقرون به صرفه ایسوس TUF FX506

ایسوس TUF FX506 یک لپ‌تاپ گیمینگ خوش‌قیمت و مقرون به صرفه است که با قیمت مناسب، امکانات بسیار خوبی را در اختیار شما می‌گذارد و می تواند یکی از گزینه های مناسب در هنگام خرید لپ تاپ ایسوس برای شما باشد. این لپ‌تاپ از سخت‌افزار قدرتمند و نمایشگر فول اچ‌دی بهره می‌برد، کیفیت ساخت بالایی دارد و با درگاه‌های متعدد، طرفداران زیادی بین گیمرها و علاقه‌مندان به ورزش‌های الکترونیکی پیدا کرده است.

لپ‌تاپ ایسوس TUF FX506 مانند تمام محصولات گیمینگ، لپ‌تاپ ارزان‌قیمتی نیست اما امکانات عالی را در کنار قیمت رقابتی عرضه می‌کند. این لپ‌تاپ در مقایسه با محصولات عمومی بازار قیمت بالاتری دارد اما بین لپ‌تاپ‌های گیمینگ یک گزینه «مقرون به صرفه» محسوب می‌شود. در ادامه مشخصات این لپ‌تاپ را مرور می‌کنیم. بهترین لپ‌تاپ گیمینگ سال ۲۰۲۱ را اینجا ببینید.

لپ تاپ گیمینگ

مشخصات لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس TUF FX506

  • پردازنده هشت هسته‌ای AMD Ryzen 7 4800H

  • کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 2060

  • ۱۶ گیگابایت حافظه رم DDR4

  • نمایشگر ۱۵.۶ اینچی فول اچ‌دی با نرخ رفرش ۱۴۴ هرتز

  • هارد دیسک ۱ ترابایتی

  • باتری ۴۸ وات ساعتی

  • وزن ۲.۳ کیلوگرم

کیفیت ساخت لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس TUF FX506

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس TUF FX506

برای خرید لپ تاپ ایسوس TUF FX506 مانند دیگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ، یک محصول نسبتاً بزرگ است که شباهت زیادی به سری لپ‌تاپ‌های گیمینگ حرفه‌ای ایسوس یعنی ROG Zephyrus دارد. کیفیت ساخت این محصول بسیار بالاست و طراحی متفاوتی دارد تا با سلیقه گیمرها همخوانی داشته باشد.

ابعاد این محصول برای یک لپ‌تاپ گیمینگ، کاملاً مناسب است و اگرچه ظرافت زیادی ندارد، اما به‌راحتی در کوله‌پشتی جا می‌گیرد. همچنین نیازی نیست که مانند اولترابوک‌ها یا لپ‌تاپ‌های گیمینگ باریک، مراقبت زیادی از آن به‌عمل بیاورید. در واقع طراحی لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس TUF FX506 شما را یاد ماشین‌های جنگی می‌اندازد که بسیار خشن و در عین حال، محکم هستند.

نورپردازی RGB کیبورد

وقتی در لپ‌تاپ را باز کنید، نورپردازی RGB کیبورد نظر شما را جلب خواهد کرد. کلیدهای مورد علاقه گیمرها یعنی WASD نیز شفاف طراحی شده‌اند تا راحت‌تر بتوانید آنها را پیدا کنید. تاچ‌پد دستگاه هم ابعاد مناسبی دارد و برای استفاده عمومی کفایت می‌کند اما طبیعیست که در زمینه گیمینگ کاربرد چندانی نخواهد داشت.

بدنه استاندارد لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس TUF FX506 امکان تعبیه درگاه‌های ارتباطی متعددی را فراهم کرده است. لبه سمت راست فقط یک درگاه USB 2.0 دیده می‌شود ولی روی لبه سمت چپ شاهد درگاه شبکه، خروجی HDMI، دو درگاه USB استاندارد و یک درگاه USB-C در کنار جک هدفون هستیم.

شارژدهی باتری لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس TUF FX506

همه می‌دانیم که لپ‌تاپ‌های گیمینگ شارژدهی خوبی ندارند، چون تمام قطعات این لپ‌تاپ‌ها تشنه انرژی هستند و مصرف بالایی دارند. لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس TUF FX506 هم از این قاعده مستثنی نیست و باتری نه‌چندان قدرتمند ۴۸ وات‌ساعتی هم شارژدهی بالایی را نوید نمی‌دهد.

بر اساس تست باتری پی‌سی‌مارک، باتری این لپ‌تاپ در استفاده عمومی و نه‌چندان سنگین می‌تواند حدود ۶ ساعت دوام بیاورد که رقم خوبیست. با این حال این رقم حین استفاده سنگین یعنی اجرای بازی بسیار کاهش پیدا می‌کند و به کمتر از ۲ ساعت می‌رسد. البته توجه داشته باشید برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ، شارژدهی بالای ۱ ساعت زیر فشار سنگین عالی محسوب می‌شود.بهترین لپ تاپ های ایسوس در سال 2021 را اینجا ببینید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای استفاده روی حالت باتری طراحی و ساخته نشده‌اند. توان مورد نیاز سخت‌افزار این محصولات بسیار بیشتر از توانی است که باتری تأمین می‌کند. بنابراین اکثر این محصولات هنگام استفاده در حالت باتری، کارت گرافیک اصلی را از مدار خارج می‌کنند و عملاً در زمینه گیمینگ، کارآیی ندارند.

سخت‌افزار و کارآیی

مهم‌ترین موضوع در مورد لپ‌تاپ گیمینگ، کارآیی سخت‌افزار آن در زمینه گیمینگ و فعالیت‌های حرفه‌ای است، و این همان چیزیست که ما را در مورد لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس TUF FX506 هیجان‌زده می‌کند.

ایسوس در این لپ‌تاپ از پردازنده نسبتاً جدید شرکت AMD یعنی Ryzen 7 4800H استفاده می‌کند که یکی از قوی‌ترین پردازنده‌های دنیای لپ‌تاپ است و با پردازنده‌های نسل دهم اینتل Core i7 برابری می‌کند اما قیمت پایین‌تری دارد. این پردازنده ۱۶ هسته‌ای به‌راحتی نیازهای شما را در تمام زمینه‌ها برآورده می‌کند. معرفی بهترین لپ تاپ های 2021 برای مشاهده مطلب به لینک مراجعه کنید.

کارآیی سخت‌افزار لپ‌تاپ گیمینگ

در کنار پردازنده ساخت AMD شاهد کارت گرافیک قدرتمند انویدیا جی‌فورس RTX  2060 هستیم که اگرچه پرچمدار نیست، اما یکی از بهترین گزینه‌ها برای اجرای بازی‌ها با رزولوشن فول اچ‌دی محسوب می‌شود. این کارت گرافیک با ۶ گیگابایت حافظه رم اختصاصی یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌ها برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ خوش‌قیمت به‌شمار می‌آید. معرفی بهترین لپ تاپ ها برای کارهای گرافیکی در سال ۲۰۲۱ کلیک کنید.

برای این‌که از کارآیی این سخت‌افزار آگاه شوید، می‌توانید نگاهی به نتایج بنچمارک داشته باشید. این لپ‌تاپ در بنچمارک 3DMark و تست Fire Strike حدود ۱۵۰۰۰ امتیاز کسب می‌کند که رقم بسیار خوبیست. میانگین نرخ فریم در این تست سنگین به حدود ۴۵ فریم بر ثانیه می‌رسد. بنابراین می‌توانید روی اجرای بازی‌های سنگین با نرخ فریم بالای ۴۰ روی این لپ‌تاپ حساب کنید. در بازی‌های نه‌چندان سنگین مثل فورتنایت یا کانتر استرایک (CS:GO) نرخ فریم به‌راحتی به بالای ۱۰۰ می‌رسد تا بتوانید حداکثر استفاده را از نمایشگر ۱۴۴ هرتزی این لپ‌تاپ داشته باشید و در سنگین‌ترین رقابت‌ها شرکت کنید.

همچنین ببینید: بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۱

فروشگاه رستا به‌عنوان یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی، انواع لپ‌تاپ گیمینگ از برندهای مختلف مانند ایسوس، لنوو، ایسر و اچ‌پی را با قیمت مناسب عرضه می‌کند. در این فروشگاه می‌توانید انواع محصولات دیجیتال و لوازم جانبی را نیز بیابید.

نظرات بازدیدکنندگان