تفاوت هارد دیسک و SSD چیست؟

تفاوت هارد دیسک و SSD چیست؟

تفاوت هارد دیسک و SSD چیست؟

تقریباً تمام کامپیوترهای خانگی به حافظه داخلی از نوع هارد دیسک مجهز هستند. این نوع حافظه از سال‌ها پیش به‌عنوان ابزار اصلی ذخیره‌سازی دائمی اطلاعات مطرح بوده‌اند. اطلاعات ذخیره شده در هارد دیسک با قطع جریان برق از بین نمی‌رود.

طی سال‌های اخیر حافظه‌های SSD بسیار فراگیر شده‌اند و حالا اکثر لپ‌تاپ‌ها از این نوع حافظه بهره می‌برند و افراد در هنگام خرید لپ تاپ به بررسی این ویژگی می پردازند. گفتنی است که حافطه SSD در کنار مزایای مختلف، سرعت بسیار بالاتری هم دارند. در این مطلب می‌خواهیم با  هارد دیسک و حافظه SSD بیشتر آشنا شویم.

هارد دیسک درایو یا HDD

هارد دیسک

هارد دیسک درایو یا HDD نوعی حافظه داخلی برای ذخیره‌سازی اطلاعات است که قدمت فناوری آن به حدود ۶۰ سال قبل می‌رسد. در این نوع حافظه، اطلاعات روی یک صفحه مغناطیسی موسوم به پلاتر (Platter) ذخیره می‌شود. این صفحه در زمان روشن بودن کامپیوتر، دائماً در حال چرخش است و عملیات خواندن و نوشتن اطلاعات نیز توسط هد (Head) صورت می‌گیرد.

هارد دیسک عمدتاً در دو مدل ۲.۵ اینچی و ۳.۵ اینچی تولید می‌شود که اولی مخصوص لپ‌تاپ‌هاست و دومی در کامپیوترهای دسکتاپ نصب می‌شود. سرعت چرخش صفحه مغناطیسی، تعداد صفحه‌ها و چگالی ذخیره‌سازی داده، همگی در سرعت و ظرفیت هارد دیسک نقش دارند. هارد دیسک ۲.۵ اینچی معمولاً سرعت چرخش ۵۴۰۰ دور در دقیقه دارد درحالی‌که سرعت چرخش صفحه مغناطیسی در هارد دیسک مخصوص دسکتاپ به ۹۶۰۰ یا در مدل‌های پیشرفته‌تر به ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد.

مزیت اصلی هارد دیسک در برابر حافظه SSD این است که می‌تواند حجم بسیار زیادی از اطلاعات را در ازای قیمت مناسب برای شما نگه‌داری کند.

حافظه SSD

حافظه SSD یا درایو حالت جامد (Solid State Drive) را می‌توان نسخه بزرگ‌تر، پرظرفیت‌تر و پیشرفته‌تری از فلش مموری در نظر گرفت. همانند فلش مموری، حافظه‌های SSD نیز هیچ قطعه متحرکی ندارند و با استفاده از حافظه‌های فلش موسوم به NAND ساخته می‌شوند.

حافظه SSD یا درایو حالت جامد

از آنجا که در حافظه SSD خبری از قطعات متحرک مثل صفحه مغناطیسی، هد، بازو و مانند این‌ها نیست، دسترسی به اطلاعات در این نوع حافظه بسیار سریع‌تر صورت می‌گیرد. تأخیر دسترسی به اطلاعات در حافظه SSD در حد چند میلی‌ثانیه است و عملیات خواندن و نوشتن به‌صورت ترتیبی یا تصادفی در آنها با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود.

حافظه SSD از نظر سرعت خواندن فایل‌ها حداقل ۳۰ برابر سریع‌تر از بهترین هارد دیسک عمل می‌کند و می‌تواند زمان اجرای اپلیکیشن‌ها را به حداقل ممکن برساند. عملیات راه‌اندازی یا بوت ویندوز از روی هارد دیسک  معمولاً بین ۳۰ تا ۴۰ ثانیه طول می‌کشد اما جدیدترین حافظه‌های SSD برای این کار به کمتر از ۱۰ ثانیه زمان نیاز دارند. راهنمای خرید حافظه SSD می تواند در این باره اطلاعات جامعی به شما دهد.

مقاومت در برابر لرزش و ضربه

همان‌طور که گفتیم هارد دیسک قطعات متحرک زیادی دارد و تمام آن‌ها به لرزش و ضربه حساس هستند. زمانی که هارد دیسک مشغول کار است، حتی کوچک‌ترین تکان نیز می‌تواند عملیات خواندن و نوشتن را مختل کند و حتی باعث آسیب رسیدن به سطح دیسک و تخریب اطلاعات شود. در مقابل، حافظه SSD را می‌توان تقریباً ضد ضربه دانست، چون هیچ قطعه متحرکی ندارد و اطلاعات را درون چیپ‌های حافظه ذخیره می‌کند.

هارد دیسک قطعات

مصرف انرژی و تولید گرما

هارد دیسک در مقایسه با حافظه SSD معمولاً مصرف انرژی بیشتری دارد. به‌طور میانگین هر هارد دیسک ۲.۵ اینچی حدود ۵ وات و هر هارد دیسک ۳.۵ اینچی حدود ۷ تا  ۱۰ وات برق مصرف می‌کند. مصرف برق حافظه‌های SSD بسیار کمتر است و حداکثر به ۳ وات می‌رسد.

طبیعتاً با مصرف کمتر انرژی، تولید حرارت و گرما نیز کاهش می‌کند. البته برخی از مدل‌های حافظه SSD به‌خاطر فشردگی چیپ‌های حافظه و سرعت بسیار بالا، گرمای زیادی تولید می‌کنند و به خنک‌کننده مخصوص یا هیت‌سینک (Heatsink) نیاز دارند. برای خنک شدن لپ تاپ ، خرید کول پد توصیه می شود. راهنمای خرید کول پد را از دست ندهید.

هارد دیسک و تولید گرما

تولید صدا

صدا توسط قطعات مکانیکی تولید می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود که هارد دیسک سروصدای زیادی داشته باشد و حافظه SSD کاملاً بی‌صدا کار کند. البته صدای هارد دیسک در حدی نیست که آزاردهنده باشد و حتی ممکن است هیچ‌وقت این صدا را نشنوید. اگر هارد دیسک شما صدای واضح و بلندی را هنگام کار کردن تولید می‌کند، احتمالاً با مشکلاتی مواجه است.

وزن هارد دیسک

وزن

یکی از تفاوت‌های اساسی بین هارد دیسک و حافظه SSD در ابعاد و وزن است. هارد دیسک ۳.۵ اینچی دسکتاپ حدود ۷۵۰ گرم وزن دارد و فضای بسیار زیادی اشغال می‌کند. در مقابل، حافظه‌های SSD از نوع SATA کمتر از ۱۰۰ گرم وزن دارند که بیشتر آن مربوط به محفظه و درگاه‌های ارتباطی می‌شود. وزن حافظه‌های SSD جدید از نوع PCIe کمتر از ۱۰ گرم است.

نظرات بازدیدکنندگان