علت هنگ کردن ویندوز

علت هنگ کردن ویندوز

علت هنگ کردن ویندوز چیست؟

اگر کاربر قدیمی ویندوز هستید به احتمال فراوان با مشکلاتی نظیر صفحه آبی، بوت نشدن ویندوز و فریز شدن برنامه‌ها در لپ تاپ یا کامپیوترتان روبرو شده‌اید. این مشکلات در سیستم‌عامل ویندوز به‌وفور پدیدار می‌شوند و تنها راه‌حل آنها نیز راه‌اندازی مجدد کامپیوتر است. البته گاهی اوقات برای رفع مشکل بوت باید ویندوز را دوباره نصب کنید. ریست‌کردن کامپیوتر هم مشکلات دیگری نظیر از دست رفتن اطلاعات ذخیره نشده و باقی‌ماندن فایل‌های موقت روی حافظه داخلی را به‌همراه دارد.

اگر سیستم کامپیوتری شما در طول روز بارها از کار بیفتد و مجبور به ریست کردن آن شوید، احتمالاً وضعیت خسته‌کننده‌ای برای‌تان به‌وجود خواهد آمد. حتی شاید فکر کنید که سیستم‌عامل ویندوز پر از ایراد و باگ است از اینرو برخی استفاده از سیستم عامل گنو/لینوکس را ترجیح می دهند. البته کارشناسان با شما هم‌عقیده نیستند و می‌گویند ویندوز یکی از پایدارترین سیستم‌عامل‌ها محسوب می‌شود. بسیاری از کاربران نیز با چنین مشکلاتی مواجه نیستند و بدون مشکل خاصی از ویندوز استفاده می‌کنند.

هنگ کردن ویندوز یا صفحه مرگ آبی (BSOD

البته واضح است که هیچ نرم‌افزاری بدون ایراد نیست، اما سیستم‌عامل ویندوز یکی از کم‌خطاترین نمونه‌ها محسوب می‌شود و مهندسان مایکروسافت تمام تلاش خود را کرده‌اند تا باگ‌ها و ایرادات این نرم‌افزار را رفع کنند. همچنین این سیستم عامل دائما بروزرسانی می شود و نسخه های جدید آن در دسترس کاربران قرار می گیرد؛ بررسی ویندوز ۱۱؛ روح تازه در محبوب‌ترین سیستم‌عامل دنیا را برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید.

با این حال همه ما مشکلاتی نظیر هنگ کردن ویندوز یا صفحه مرگ آبی (BSOD) را تجربه کرده‌ایم که شاید مستقیماً به خود ویندوز مربوط نباشند. مهم‌ترین دلایل هنگ کردن ویندوز را در ادامه مرور می‌کنیم.

مادربورد و حافظه رم

بسیاری از مشکلات ویندوز و به‌خصوص آنهایی که با صفحه آبی یا BSOD همراه می‌شوند، به مشکلات مادربورد یا حافظه رم برمی‌گردند. در این موارد، سیستم‌عامل یا برنامه‌ها امکان دسترسی به اطلاعات ذخیره شده روی حافظه رم را به‌شکل موقت از دست می‌دهند و از کار می‌افتند.

تنظیمات بایوس

مادربورد کامپیوتر معمولاً به‌شکل پیش‌فرض توسط شرکت سازنده تنظیم می‌شود تا با سخت‌افزارهای مختلف سازگاری داشته باشد. این تنظیمات داخل بایوس (BIOS) ذخیره می‌شوند.

تنظیمات داخل بایوس (BIOS)

تغییر این تنظیمات بر اساس دیگر اجزای سخت‌افزاری دستگاه می‌تواند مزایایی را به‌همراه داشته باشد اما اشتباه در این تنظیمات، باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. همچنین اگر باتری مادربورد به‌دلیل طول عمر بالا یا دیگر مشکلات خراب شود، تنظیمات بایوس به حالت اولیه برمی‌گردد. در این شرایط ممکن است ویندوز نتواند خودش را با تغییرات ایجاد شده هماهنگ کند و حتی بوت ویندوز هم با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین بهتر است باتری مادربورد را تعویض کرده و تنظیمات مناسب را داخل بایوس تعریف کنید.

درایورهای اشتباه

درایورها نوعی واسط میان سخت‌افزار و نرم‌افزار هستند که ارتباط بین این دو بخش از سیستم کامپیوتری را فراهم می‌کنند. در واقع درایورها یا نرم‌افزارهای راه‌انداز، به سخت‌افزار می‌گوید که چه کاری را انجام دهد. اگر درایور مناسبی که هم با سخت‌افزار و هم با سیستم‌عامل سازگار باشد را نصب نکرده باشید، احتمال ایجاد مشکل در سطح سخت‌افزار بسیار بالا می‌رود. مشکلات سخت‌افزاری هم معمولاً با هنگ کردن یا نمایش صفحه آبی بروز پیدا می‌کنند.

هنگام بروز صفحه آبی معمولاً کد و توضیح خلاصه‌ای به شما نشان داده می‌شود که از طریق آن می‌توانید تا حدودی ریشه مشکل را پیدا کنید. جستجوی کد خطا در گوگل هم می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. در نهایت با مشخص شدن سخت‌افزار عامل بروز این مشکلات و نصب مجدد درایورها، به احتمال زیاد مشکل حل خواهد شد.

مشكلات هارد‌ دیسک

در صورتی که تنظیمات بایوس مشکلی نداشته باشد اما هنگام بوت با پیغام‌های خطای متعدد روبرو می‌شوید، احتمالاً مادربورد نمی‌تواند درایو قابل بوت را برای راه‌اندازی سیستم‌عامل پیدا کند. در چنین مواردی مشکل به هارد دیسک یا حافظه SSD دستگاه مربوط می‌شود. به‌عنوان مثال ممکن است بخشی از اطلاعات هارد دیسک تخریب شده و قابل خوانش نباشد. در چنین شرایطی باید هارد دیسک خود را از نظر ایرادات احتمالی با نرم‌افزارهای مناسب تست کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب راهنمای خرید حافظه SSD مراجعه کنید.

ویروس

ویروس یکی از قدیمی‌ترین مشکلات سیستم‌های کامپیوتری و به‌خصوص سیستم‌عامل ویندوز است. کاربرانی که امنیت را جدی نمی‌گیرند، دیر یا زود با مشکل ویروسی شدن کامپیوتر مواجه خواهند شد. البته گاهی اوقات ویروس‌ها مشکل خاصی را به‌وجود نمی‌آورند اما بسیاری از ویروس‌ها با تخریب اطلاعات روی هارد دیسک یا استفاده از منابع پردازشی سیستم (مثل پردازنده اصلی، حافظه رم و غیره)  می‌توانند شما را به دردسر بیندازند.

ویروس یکی از قدیمی‌ترین مشکلات سیستم‌های کامپیوتری

بعضی ویروس‌ها هم فایل‌های سیستمی ویندوز را تنظیمات مدیریتی آن را تغییر می‌دهند که در درازمدت، مشکلات امنیتی را به‌همراه خواهد داشت. اگر فکر می‌کنید کامپیوتر شما ویروسی شده، بهتر است نرم‌افزارهای ضد ویروس معتبر را روی ویندوز نصب کنید. مایکروسافت از ویندوز مدرن با آپدیت مداوم و بی دردسر سخن می گوید

گرما

قطعات کامپیوتری هنگام کار کردن گرمای زیادی تولید می‌کنند و این گرما باید به‌نحوی دفع شود تا عملکرد پایداری داشته باشیم. اگر گرمای قطعات بیش از حد افزایش پیدا کند، آسیب جدی به آنها وارد خواهد کرد. اکثر قطعات با افزایش دما از کار می‌افتند تا آسیب نبینند اما این قطع فعالیت باعث هنگ‌کردن سیستم‌عامل یا ریستارت شدن آن می‌شود. مادربورد در چنین شرایطی می‌تواند مشکلات را با بوق هشدار اعلام کند. برای آشنایی با انواع بوق هشدار مادربورد می‌توانید دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید.

منبع تغذیه

اگر همه‌چیز به‌نظر درست می‌رسد، یعنی مجموعه سخت‌افزار کامپیوتر شما با همدیگر سازگاری دارند، بایوس به‌درستی تنظیم شده و تمام قطعات نیز سالم هستند اما با مشکلات گاه و بی‌گاه در استفاده از ویندوز یا بوت مواجه می‌شوید، باید نگاهی به منبع تغذیه یا پاور بیندازید. پاور معیوب می‌تواند به‌تنهایی مشکلات متعددی را به‌وجود بیاورد و حتی باعث خرابی قطعات شود.

منبع تغذیه

با افزایش عمر یا نوسان شدید برق، اجزای داخلی منبع تغذیه نیز آسیب می‌بینند. مدارهای داخلی کامپیوتر نیز به نوسان ولتاژ حساسیت زیادی دارند. اهمیت منبع تغذیه در عیب‌یابی کامپیوتر به‌قدری بالاست که بسیار از تعمیرکاران در مرحله اول پاور کامپیوتر را تست می‌کنند و بعد سراغ بقیه قطعات می‌روند. پیشنهاد می‌کنیم شما نیز این قطعه را در اولویت قرار دهید.

با ارائه ویندوز 11 ، خاتمه دادن مایکروسافت به پشتیبانی از ویندوز 10 در سال ۲۰۲۵ خبری بود که به اطلاع کاربران ویندوز 10 رسید.

نظرات بازدیدکنندگان