پایه خنک کننده لپ تاپ (کول پد)

پایه خنک کننده لپ تاپ (کول پد)

راهنمای خرید پایه خنک‌کننده لپ‌تاپ یا کول‌پد

لپ‌تاپ‌ها معمولاً سبک و کوچک ساخته می‌شوند تا بتوانید به‌راحتی آنها را با خود همراه داشته باشید. محدودیت فضا در طراحی باعث می‌شود که لپ‌تاپ‌ها از امکانات خنک‌سازی کامپیوترهای دسکتاپ بی‌بهره باشند.

اگرچه مهندسان این حوزه تمام تلاش خود را می‌کنند تا سیستم خنک‌سازی لپ‌تاپ‌ها تا جای ممکن کارآمد و بهینه باشد اما نمی‌توان این سیستم‌ها را جایگزین فناوری‌های خنک‌سازی پیشرفته در کامپیوترهای دسکتاپ دانست.

راهنمای خرید پایه خنک‌کننده لپ‌تاپ

اکثر لپ‌تاپ‌ها معمولاً یک یا دو فن دارند که به‌کمک لوله‌های انتقال حرارت، گرمای سخت‌افزار را به بیرون از دستگاه منتقل می‌کنند. البته این سیستم‌ها به اندازه کافی پیشرفت کرده‌اند تا از عهده خنک‌سازی لپ‌تاپ‌های عمومی و حتی لپ تاپ گیمینگ برآیند، اما بیشتر لپ‌تاپ‌های قدرتمند پس از استفاده طولانی برای اجرای برنامه‌های سنگین یا گیمینگ با مشکل گرمای بیش از حد روبرو می‌شوند و با پایین آوردن توان سخت‌افزاری، سعی می‌کنند دوباره به دمای عادی برگردند. به همین دلیل در زمان خرید لپ تاپ توصیه می شود که از پایه خنک‌کننده یا کول‌پد می‌تواند فشار وارد شده روی سخت‌افزار لپ‌تاپ و سیستم خنک‌سازی آن را کاهش دهد.

کول‌پدها و استندهای لپ‌تاپ انواع مختلفی دارند و انتخاب بهترین مدل کار ساده‌ای نیست. در ادامه سعی می‌کنیم شما را برای انتخاب یک پایه خنک‌کننده مناسب راهنمایی کنیم.

پایه خنک‌کننده لپ‌تاپ

پایه خنک‌کننده لپ‌تاپ چیست؟

پایه خنک‌کننده لپ‌تاپ یا کول‌پد وسیله‌ای است که زیر لپ‌تاپ قرار می‌گیرد و با دمیدن هوا به زیر دستگاه، باعث کاهش دما و عملکرد پایدارتر آن می‌شود. این وسیله جانبی معمولاً با کابل USB به لپ‌تاپ متصل می‌شود و توان مورد نیاز برای گردش فن‌ها را از خود لپ‌تاپ می‌گیرد. بعضی مدل‌های پیشرفته‌تر کول‌پد به قابلیت‌هایی مثل تنظیم ارتفاع و تنظیم سرعت فن مجهز شده‌اند. بهترین لپ تاپ های ایسوس را اینجا ببینید.

برای خرید کول‌پد مناسب به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام خرید کول‌پد مناسب برای لپ‌تاپ باید مواردی را در نظر بگیریم که در ادامه آنها را مطرح می‌کنیم.

کول‌پد

اندازه مناسب

اولین نکته‌ای که باید در مورد خرید کول‌پد مناسب در نظر بگیرید، سایز آن است که بر اساس اندازه لپ‌تاپ شما تعیین می‌شود. لپ‌تاپ‌های هواوی ، ایسوس، ایسر و ... معمولاً با نمایشگرهای ۱۱ تا ۱۷ اینچی تولید می‌شوند اما مدل‌های ۱۴ و ۱۵.۶ اینچی بیشترین فروش را تجربه می‌کنند. بنابراین اکثر کول‌پد‌های بازار نیز ابعاد ۱۴ و ۱۵.۶ اینچی را پوشش می‌دهند. بنابراین توجه کنید که پایه خنک‌کننده از ابعاد لپ‌تاپ شما کوچک‌تر نباشد. پایه‌های بزرگ‌تر از لپ‌تاپ معمولاً مشکلی را ایجاد نمی‌کنند اما احتمالاً هزینه بیشتری دارند و فضای بیشتری را اشغال می‌کنند.

محل قرارگیری و تعداد فن‌ها

پایه‌های خنک‌کننده برای انواع لپ‌تاپ های ایسوس ، ایسر، لنوو و ... در ابعاد و مدل‌های مختلف تولید می‌شوند و ساختار فن‌ها و محل قرارگیری آنها با یکدیگر متفاوت است. اگر می‌خواهید بهترین پایه خنک‌کننده را برای لپ‌تاپ خود انتخاب کنید، به محل ورودی هوای لپ‌تاپ که معمولاً زیر لپ‌تاپ قرار گرفته توجه نمایید.

ورودی هوای سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ با شیارهایی در اندازه‌های مختلف شناخته می‌شود. بهترین پایه خنک‌کننده، مدلیست که فن‌های آن دقیقاً زیر قسمت ورودی هوا قرار گرفته باشند تا هوای خنک محیط را با شدت بیشتری به سیستم خنک‌کننده داخلی لپ‌تاپ برسانند.

تعداد فن‌ها نیز می‌تواند در انتخاب شما تأثیر داشته باشد. کول‌پدها بین ۱ تا ۶ فن در ابعاد مختلف دارند. هرچه تعداد فن‌ها بیشتر باشد، قابلیت خنک‌سازی کول‌پد هم بیشتر می‌شود. البته توجه داشته باشید تعداد بیشتر فن‌ها می‌تواند مصرف انرژی و سروصدای کول‌پد را هم افزایش دهد. معمولاً ۲ یا ۳ فن برای خنک‌سازی اکثر لپ‌تاپ‌های لنوو ، هواووی ، ایسر و ... کفایت می‌کند.

مزایای استفاده از کول پد

ارتفاع از سطح

یکی از کاربردهای کول‌پد حتی در صورت خاموش بودن فن این است که بین لپ‌تاپ و سطح میز یا زمین فاصله ایجاد می‌کند تا هوا راحت‌تر به جریان بیفتد. ارتفاع مناسب کول‌پد از سطح معمولاً بین ۲ تا ۵ سانتی‌متر است. طبیعتاً اگر کول‌پد به زمین چسبیده باشد و منافذی برای ورود هوا نداشته باشد، کارآیی خودش را از دست می‌دهد. بنابراین حتماً کول‌پدی را انتخاب کنید که حداقل ۲ سانتی‌متر فاصله بین لپ‌تاپ و سطح ایجاد کند و مانعی برای گردش آزاد هوا نداشته باشد.

جنس بدنه و کیفیت ساخت

کول‌پدها انواع مختلفی دارند. در کنار برندهای معتبری مثل کولرمستر، دیپ‌کول، کول‌گلد، نیلکین، ریدمکس، پرودو و برندهای ایرانی مثل تسکو و ایکس‌پی پروداکت، انواع و اقسام پایه‌های خنک‌کننده با برندهای متفرقه را می‌توانید در بازار پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان از کارآیی کول‌پد حتماً سراغ برندهای معتبر بروید.

جنس بدنه اکثر کول‌پدها پلاستیکی است اما معمولاً رویه فلزی مشبک برای انتقال بهتر حرارت نیز در آنها تعبیه شده است. کول‌پدهای حرفه‌ای‌تر از آلومینیوم ساخته شده‌اند اما قیمت بالاتری هم دارند. مهم‌تر از جنس بدنه، کیفیت ساخت فن است. فن کول‌پد باید قدرت مکش بالایی داشته باشد اما در عین حال انرژی زیادی مصرف نکند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که پیشنهاد می‌کنیم کول‌پد را از بین برندهای معتبر انتخاب کنید نیز همین است. فن‌های غیر استاندارد ممکن است با مصرف انرژی بالا یا کشیدن جریان اضافه از درگاه USB به عمر باتری لپ‌تاپ یا مدارهای داخلی آن آسیب برسانند.

طراحی کول پد

طراحی و امکانات

بحث طراحی کول‌پد بیشتر به سلیقه شما مربوط می‌شود. شما می‌توانید کول‌پدهای شیک و مینیمال را انتخاب کنید یا مدل‌هایی که LED های رنگارنگ دارند. از آنجا که کول‌پد یکی از درگاه‌های USB لپ‌تاپ را اشغال می‌کند، بعضی از آنها یک یا دو درگاه USB روی بدنه خود دارند و در نقش هاب عمل می‌کنند. قابلیت تنظیم زاویه نیز ویژگی دیگری است که بسته به نیاز شما می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. اگر دوست دارید هنگام استفاده از لپ‌تاپ به سر و گردن شما فشار زیادی وارد نشود، بهتر است کول‌پد با قابلیت تنظیم ارتفاع بخرید و نمایشگر لپ‌تاپ را بالاتر بیاورید. سرعت چرخش فن کول‌پد نیز یکی از قابلیت‌هاییست که در کول‌پدهای پیشرفته دیده می‌شود.

فروشگاه رستا ارائه دهنده انواع کامپیوتر و لپ‌تاپ ایسر ، اپل، ایسوس، لنوو، اچ‌پی، دل و … انواع لوازم جانبی را نیز عرضه می‌کند. با مراجعه به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی رستا می‌توانید انواع پایه خنک‌کننده و کول‌پد را از برندهای معتبر تهیه کنید.

نظرات بازدیدکنندگان