لپ‌تاپ گیمینگ چیست؟

لپ‌تاپ گیمینگ چیست؟

لپ‌تاپ گیمینگ چیست؟

اگر به دنبال خرید لپ‌تاپ هستید، حتما بارها با واژه لپ‌تاپ گیمینگ مواجه شده‌اید. اما لپ‌تاپ گیمینگ چه خصوصیاتی دارد و تفاوت‌های آن با لپ‌تاپ‌های معمولی چیست؟ در این مطلب می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم.

لپ‌تاپ گیمینگ مشابه دیگر لپ‌تاپ‌ها، یک کامپیوتر کوچک و قابل حمل است که همراه خود نمایشگر دارد. لپ‌تاپ‌ گیمینگ در واقع بسیار شبیه یک لپ‌تاپ معمولی است که برخی از مشخصات آن بهبود یافته است. اما همین بهبودها، تفاوت‌های مهمی را رقم می‌زنند.

لپ تاپ گیمینگ

به طور خلاصه وقتی نام «گیمینگ» با یک لپ‌تاپ همراه می‌شود یعنی حافظه رم حجیم و سریع‌تر، کارت گرافیک بهتر و پردازنده قوی‌ و سریع‌تری دارد و البته قیمت آن هم در مقایسه با لپ‌تاپ‌های معمول بازار بسیار بالاتر است. البته تمامی مواردی که تا اینجا گفتیم تنها خلاصه‌ای از لپ‌تاپ گیمینگ است و در ادامه در این باره بیشتر توضیح می‌دهیم.

بازی‌های کامپیوتری جدید و به‌روز، معمولا نیاز به قدرت پردازشی بالاتری دارند و یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های سخت‌افزاری لپ‌تاپ‌های گیمینگ با مدل‌‌های معمولی در قدرت پردازش گرافیکی است.

بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ، کارت گرافیک‌هایی در رده مدل‌های به کار رفته در کامپیوترهای دسکتاپ دارند تا بتوانند از پس پردازش گرافیکی مورد نیاز بازی‌های پیشرفته برآیند. این لپ‌تاپ‌ها همچنین از رم گرافیکی مجزا و نیز سیستم خنک‌کننده پردازشگر گرافیکی مجزا بهره می‌برند؛‌ در حالی که لپ‌تاپ‌های اداری و خانگی معمولی با کارت‌های گرافیک مجتمع (همراه شده با پردازنده) نیازی به این موارد ندارند.

آیا لپ‌تاپ گیمینگ ظاهر متفاوتی دارد؟

بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ ظاهری مشابه لپ تاپ های گرافیکی، اداری و خانگی دارند اما گیمرها معمولا به دنبال لپ‌تاپی هستند که ظاهری متفاوت و مناسب حال و هوای گیمینگ داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ، بدنه‌ای با رنگ‌ها و طراحی جذاب، کیبوردهایی با نور پس‌زمینه RGB و لوگوهای جذاب دارند تا به‌راحتی از سایر لپ‌تاپ‌ها قابل تشخیص باشند.

ظاهر لپ تاپ گیمینگ

مهم‌ترین مواردی که در مورد یک لپ‌تاپ گیمینگ باید به آنها توجه داشت چه هستند؟

در مورد لپ‌تاپ‌های گیمینگ ۴ مورد هستند که بیشترین اهمیت را دارند: سیستم‌عامل، اندازه نمایشگر، پردازنده و کارت گرافیک.

سیستم‌عامل لپ‌تاپ گیمینگ

سیستم‌عامل برای گیمرها از این نظر اهمیت دارد که بیشتر توسعه‌دهندگان بازی‌ها، محصولات خود را تنها برای برخی از سیستم‌عامل‌ها عرضه می‌کنند. انتخاب اول همه گیمرها برای سیستم‌عامل کامپیوتر، ویندوز است. برخی از لپ‌تاپ‌ها با ویندوز اصلی ارائه می‌شوند و برای برخی دیگر، زحمت نصب سیستم‌عامل به گردن خودتان می‌افتد.

کارت گرافیک لپ‌تاپ گیمینگ

کارت گرافیک یا پردازشگر گرافیکی (GPU) مهم‌ترین بخش در بین مشخصات فنی لپ‌تاپ گیمینگ است. کارت گرافیک جداگانه در لپ‌تاپ گیمینگ به گیمرها این امکان را می‌دهد که بازی‌ها را با کیفیت گرافیکی بالاتر اجرا کند. از آنجایی که فشار کاری کارت‌های گرافیک حین اجرای بازی‌ها بسیار بالا است، پردازشگرهای گرافیکی لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیاز به حافظه جداگانه به نام VRAM دارند. به طور خلاصه باید گفت که هر چه میزان حافظه گرافیکی یک کارت گرافیک بالاتر باشد، بهتر است.

کارت گرافیک لپ تاپ گیمینگ

نمایشگر لپ‌تاپ گیمینگ

اگر بخواهید پیشرفته‌ترین بازی‌ها را با بالاترین کیفیت گرافیکی و بهترین کیفیت صدا تجربه کنید، قطعا نیاز به بزرگترین نمایشگر ممکن هم دارید تا این ترکیب را کامل کند. با این حال بهترین لپ‌تاپ‌‌های گیمینگ امکان اتصال به نمایشگر جداگانه از طریق خروجی HDMI یا دیسپلی پورت را دارند.

البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که اگر قصد اتصال دائمی به نمایشگر جداگانه را دارید، شاید بهتر باشد به سراغ کامپیوترهای دسکتاپ بروید و قید خرید لپ‌تاپ گیمینگ را بزنید. 

روشنایی نمایشگر هم یکی از مواردی است که برای برخی از گیمرها مهم و برای برخی دیگر کم اهمیت است. اگر قصد دارید در محیط روشن یا حتی فضای باز از لپ‌تاپ استفاده کنید، روشنایی نمایشگر برایتان اهمیت بالایی دارد. اما برای برخی از گیمرها که عادت به بازی کردن در فضای داخلی دارند، این موضوع چندان مهم نیست.

نمایشگر لپ تاپ گیمینگ

در مورد روشنایی توجه داشته باشید که گاه اعدادی که تولید کنندگان اعلام می‌کنند چندان قابل اعتماد نیست و پیشنهاد می‌شود بررسی لپ‌تاپ‌ها در وبسایت‌های معتبر را بخوانید. یک نمایشگر خوب، حداکثر روشنایی ۳۲۰ نیت (متوسط ۳۰۰ نیت) یا بالاتر دارد. مقدار حداکثر روشنایی ۲۴۰ نیت (متوسط ۲۲۰ نیت) و پایین‌تر هم برای لپ‌تاپ‌ها مناسب نیست.

رزولوشن نمایشگر، موضوع دیگری است که باید حین انتخاب لپ‌تاپ به آن توجه داشته باشید. حداقل رزولوشنی که برای لپ‌تاپ گیمینگ پیشنهاد می‌شود، ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل یا به عبارتی 1080p است.

نرخ رفرش نمایشگر یا به قول برخی نرخ تازه‌سازی هم موضوع بسیار مهمی برای بیشتر گیمرها است. نرخ رفرش، تعداد دفعاتی است که یک نمایشگر می‌تواند در هر ثانیه تصویر را تغییر دهد. هر چه نرخ رفرش بالاتر باشد، تصویر روان‌تر دیده می‌شود. نمایشگر لپ‌تاپ‌های اداری و خانگی، نرخ رفرش ۶۰ هرتز دارند اما بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ از نمایشگر ۹۰، ۱۲۰، ۱۴۴ یا ۲۴۰ هرتز بهره می‌برند.

البته ارتباط بین نرخ فریم اجرای بازی‌ها و نرخ رفرش نمایشگر موضوعی است که مطلبی جداگانه را می‌طلبد و پرداختن به آن از حوصله این مطلب خارج است؛ اما به طور خلاصه باید گفت که هر چه نرخ رفرش بالاتر باشد، بهتر است. ولی اگر سخت‌افزار لپ‌تاپ مورد نظرتان، قدرت لازم برای اجرای بازی مورد نظر شما با نرخ فریم بالا را نداشته باشد، یک نمایشگر با نرخ رفرش بالا، تجربه چندان بهتری را برایتان رقم نخواهد زد و به این ترتیب هزینه کردن برای این مورد، ارزش چندانی نخواهد داشت.

انویدیا جی-سینک چیست؟

تکنولوژی G-Sync که توسط کمپانی تولید کننده پردازشگرهای گرافیکی انویدیا توسعه داده شده در برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ گران قیمت دیده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این قابلیت، کاهش پارگی تصویر است. پارگی معمولا زمانی پیش می‌آید که نرخ فریم اجرای یک بازی با نرخ رفرش مانیتور تفاوت قابل توجهی داشته باشد. FreeSync کمپانی AMD هم قابلیت مشابهی است که در برخی از کارت‌های گرافیک با پردازشگر گرافیکی تولید شده توسط AMD به چشم می‌خورد. 

انویدیا جی-سینک

سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ گیمینگ

لپ‌تاپ‌های گیمینگ به دلیل مجهز شدن به پردازنده و پردازشگر گرافیکی پیشرفته و پر مصرف، حرارت بالایی تولید می‌کنند. به همین دلیل به سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته‌تر نسبت به بیشتر لپ‌تاپ‌های معمولی مجهز شده‌اند و گاه چندین فن بزرگ و چندین ورودی و خروجی هوای بزرگ در اطراف یا زیر بدنه دارند. 

سایر تجهیزات لپ‌تاپ گیمینگ

در کنار تمام مواردی که اشاره کردیم، برخی قطعات و امکانات سخت‌افزاری هستند که برای بعضی از گیمرها اهمیت بالایی دارند. یکی از این موارد کارت شبکه LAN با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه یا بالاتر است که می‌تواند کاهش تاخیر در بازی‌ها (در مقایسه با اتصال وای‌فای) را به همراه داشته باشد. پشتیبانی از جدیدترین استاندارد وای‌فای یعنی وای‌فای ۶ یا به عبارتی 802.11ax با سرعت بالاتر و تاخیر پایین‌تر نسبت به نسل قبل نیز موضوع دیگری است که برای بسیاری از کاربران اهمیت بالایی دارد. 

سایر تجهیزات لپ‌تاپ گیمینگ

آیا عملکرد لپ‌تاپ‌های گیمینگ از کامپیوترهای دسکتاپ گیمینگ ضعیف‌تر است؟

گاه انتقادهایی مبنی بر عملکرد ضعیف‌تر لپ‌تاپ‌های گیمینگ نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ گیمینگ مطرح می‌شود. اما در سال‌های اخیر، لپ‌تاپ‌های گیمینگ از نظر قدرت سخت‌افزاری پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند و فاصله خود را با دسکتاپ‌ها کمتر کرده‌اند. به همین دلیل سال به سال، به تعداد گیمرهایی که به سراغ لپ‌تاپ گیمینگ می‌روند افزوده می‌شود. 

مقلیسه لپ‌تاپ‌های گیمینگ با کامپیوترهای دسکتاپ گیمینگ

از آنجایی که لپ‌تاپ‌های گیمینگ کوچکتر از دسکتاپ‌ها هستند، قطعات داخلی آنها به پیشرفتگی قطعات به کار رفته در دسکتاپ نیستند و علاوه بر این قطعات لپ‌تاپ‌های گیمینگ نسبت به مدل‌های مشابه در دسکتاپ‌ها قیمت بالاتری دارند. از سوی دیگر، تعویض قطعات لپ‌تاپ با مدل‌های پیشرفته‌تر، مشکل‌تر از دسکتاپ‌ها است. اما یک مورد است که دسکتاپ‌ها توان رقابت با لپ‌تاپ‌ها را ندارند: قابلیت حمل و نقل راحت که مزیتی بسیار مهم محسوب می‌شود. بهترین لپ تاپ های 2021 را اینجا بخوانید.

رم لپ‌تاپ گیمینگ باید چه میزان باشد؟

شاید چند سال پیش یک لپ‌تاپ گیمینگ با رم ۸ گیگابایت کاملا مناسب به نظر می‌رسید اما حالا حداقل رمی که پیشنهاد می‌شود، ۱۶ گیگابایت است. حتی همین حالا می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی با رم ۳۲ و ۶۴ گیگابایت را در بازار پیدا کنید. 

رم لپ‌تاپ گیمینگ

آیا می‌توان از یک لپ‌تاپ گیمینگ برای کارهای روزمره اداری یا خانگی استفاده کرد؟

پیش از اقدام برای خرید، توصیه می کنیم مطلب ده نکته مهم برای خرید لپ تاپ را مطالعه کنید. قطعا. یک لپ‌تاپ گیمینگ هم می‌تواند همان کارهایی را انجام دهد که سایر لپ‌تاپ‌های اداری و خانگی انجام می‌دهند. همچنین برخی از کاربران، لپ‌تاپ‌های گیمینگ را برای کارهایی نظیر ویرایش پیشرفته ویدیو یا رندرگیری سه بعدی خریداری می‌کنند.

مزایای لپ‌تاپ گیمینگ چیست؟

  • سرعت بالاتر: لپ‌تاپ‌های گیمینگ با اولویت سرعت بیشتر نسبت به مدل‌‌های معمولی طراحی شده‌اند.

  • رم بیشتر: به لطف رم بیشتر می‌توانید به طور همزمان نرم‌افزارهای بیشتری را روی لپ‌تاپ گیمینگ اجرا کنید. البته برخی از لپ‌تاپ‌های اداری هم میزان رم ۱۶ گیگابایت یا حتی بیشتر دارند. 

  • کیفیت گرافیکی بالاتر: لپ‌تاپ‌های گیمینگ به لطف کارت گرافیک‌های پیشرفته‌تر می‌توانند بازی‌ها را با کیفیت بالاتری اجرا کنند و حتی در نرم‌افزارهای تدوین ویدیو یا رندرینگ کارایی بالاتری داشته باشند. 

  • کیفیت صدای بالاتر: معمولا کیفیت و حجم صدای لپ‌تاپ‌های گیمینگ در مقایسه با مدل‌های اداری و خانگی بالاتر است. 

  • مجموعه پورت‌های کامل‌تر: از آنجایی که لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا ابعاد بزرگتری دارند، مجموعه پورت‌های آنها هم کامل‌تر و پر تعداد‌تر است. 

  • امکان تعویض قطعات: بیشتر لپ‌تاپ‌های گیمینگ امکان آپگرید بسیاری از قطعات را در اختیارتان می‌گذارند و حتی در برخی از آنها امکان نصب حافظه داخلی اضافه یا اسلات‌های رم بیشتر در نظر گرفته شده است. اگر این موضوع برایتان مهم است، حتما پیش از خرید، در مورد امکان آپگرید قطعات مدل مورد نظرتان به طور کامل تحقیق کنید. 

  • طراحی زیبا و چشم نواز: همان طور که در ابتدای مطلب هم گفتیم، زیبایی یکی از المان‌هایی است که این روزها سازندگان لپ‌تاپ‌ها به آن اهمیت بالایی می‌دهند. 

  • مقاوم‌تر و محکم‌تر: بیشتر لپ‌تاپ‌های گیمینگ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مقاوم‌تر از سایر لپ‌تاپ‌ها باشند. مثلا گاه لولاهای نمایشگر این لپتا‌پ‌ها محکم‌تر هستند و بسیاری از لپتا‌پ‌های گیمینگ بدنه فلزی با کیفیت دارند. 

لپ تاپ های گیمینگ

معایب لپ‌تاپ گیمینگ چیست؟

  • شارژدهی باتری کمتر: از آنجایی که لپ‌تاپ‌ گیمینگ به دلیل قدرت پردازشی بالا، مصرف انرژی بیشتری دارد، شارژدهی باتری هم کمتر است. علاوه بر این، مصرف انرژی لپ‌تاپ‌ گیمینگ گاه چندین برابر یک مدل معمولی است. 

  • وزن بیشتر: لپ‌تاپ‌های گیمینگ، وزن بالاتری نسبت به سایر لپ‌تاپ‌ها دارند و البته باید وزن بالاتر آداپتورهای این لپ‌تاپ‌ها را نیز در نظر داشت. با این حال در چند سال اخیر، بازار لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی با وزن کمتر،‌ داغ شده و حالا می‌توانید مدل‌های گیمینگی را پیدا کنید که تفاوت وزن کمی با مدل‌های اداری پیشرفته دارند. 

  • کارایی پایین‌تر نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ: لپ‌تاپ‌های گیمینگ با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر داشته‌اند اما هنوز هم به دلیل مجهز شدن به نسخه ضعیف‌تر کارت‌های گرافیک، پردازنده‌ها،‌ رم و برخی قطعات دیگر، همچنان قدرت کمتری نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ دارند. 

  • قیمت بالاتر: لپ‌تاپ گیمینگ نه تنها در مقایسه با بسیاری از مدل‌های اداری و خانگی قیمت بالاتری دارد بلکه در مقایسه با یک کامپیوتر دسکتاپ با کارایی مشابه هم گران‌تر است. علاوه بر این اگر گیمر حرفه‌ای هستید، مجبور می‌شوید برای لپ‌تاپ پیشرفته خود، تجهیزات گیمینگ اضافه‌تر از جمله ماوس‌ گیمینگ و احتمالا کیبورد و گیم‌پد نیز خریداری کنید. 

مدل های لپ تاپ گیم

در این مطلب با مفهوم لپ‌تاپ گیمینگ آشنا شدید. شما چه معیاری برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ دارید و اولویت‌تان کدام است؟ نظراتتان را با ما مطرح کنید.

نظرات بازدیدکنندگان