بررسی سیستم‌عامل iOS 15

بررسی سیستم‌عامل iOS 15

بررسی سیستم‌عامل iOS 15

زمانی که iOS 14 از راه رسید با تغییرات متعدد نسبت به نسخه قبل، بسیاری از کاربران را شگفت‌زده کرد. iOS 15 با وجود این که قابلیت‌های هیجان انگیزی دارد، در مقایسه با قبل یک نسخه انقلابی محسوب نمی‌شود اما همچنان قابلیت‌های متنوع و جذابی دارد و سیستم‌عاملی کامل‌تر است. در این مطلب به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم‌عامل می‌پردازیم.

امکانات جدید فیس‌تایم در iOS 15

اپل بالاخره تصمیم گرفت یکی از مهم‌ترین محدودیت‌های فیس‌تایم را البته به صورت نصفه و نیمه از میان بردارد. حالا کاربران آیفون امکان چت ویدیویی با کاربران اندروید و ویندوز از طریق به اشتراک‌گذاری یک لینک وب را دارند. البته سایر کاربران، کیفیت تماس پایین‌تری نسبت به کاربران دستگاه‌های اپل تجربه خواهند کرد. علاوه بر این کاربران سایر سیستم‌عامل‌ها حتما باید از مرورگرهای محلی سیستم‌عامل خود استفاده کنند و به این ترتیب امکان استفاده از فیس‌تایم در مرورگرهایی از جمله فایرفاکس ممکن نیست. کاربران غیر اپل، امکان آغاز یک تماس را هم ندارند و تنها می‌توانند به کاربران اپل که تماس را آغاز کرده‌اند ملحق شوند. با این شرایط باید گفت که فیس‌تایم هنوز هم نمی‌تواند اپلیکیشنی در دسترس کاربران تمامی سیستم‌عامل‌‌ها باشد و از این نظر با رقبای دیگر فاصله قابل توجهی دارد.

فیس‌تایم همچنین حالا به امکان محو کردن محیط اطراف کاربر مجهز شده است و این قابلیت در آیفون‌ها عملکرد بسیار خوب و کم نقصی دارد. دو قابلیت جدید دیگر فیس‌تایم شامل Spatial Audio و Voice Isolation برای تنظیم صدای میکروفن هستند که در کنار گزینه استاندارد قرار گرفته‌اند. قابلیت اول که صدایی فضایی را شبیه‌سازی می‌کند، نیاز به هدفون‌های پیشرفته خود اپل، یعنی ایرپاد پرو یا ایرپاد مکس دارد. با کمک این ویژگی، جهت حرکت سر کاربر تشخیص داده می‌شود و با چرخش سر، جهت پخش صدا نیز تغییر می‌کند. قابلیت دوم یکی از سه گزینه تنظیم میکروفن است که امکان حذف کردن نویزهای محیطی را فراهم می‌کند. با انتخاب گزینه استاندارد هم مشابه نسخه‌‌های قبلی iOS، تا حدودی نویز محیطی حذف می‌شود و بخشی از آن به گوش طرف مقابل می‌رسد. 

بررسی سیستم‌عامل iOS 15

SharePlay از دیگر قابلیت‌های جدید فیس‌تایم است که البته با اولین نسخه این سیستم‌عامل به کاربران ارائه نشده و در آینده نزدیک از راه می‌رسد. با استفاده از این قابلیت، شما و مخاطبین می‌توانید به طور همزمان یک ویدیو را تماشا کنید یا آهنگی را گوش کنید و در عین حال با هم چت متنی داشته باشید و ویدیوی یکدیگر را مشاهده نمایید. این قابلیت علاوه بر گوشی های اپل با دیگر دستگاه‌های اپل از جمله اپل تی‌وی 4K، هوم‌پاد، مک و آیپد سازگار است. تمامی کاربرانی که قصد استفاده از این سرویس را دارند باید اشتراک اپل موزیک یا اپل تی‌وی پلاس داشته باشند.

امکانات جدید فوکوس مد

اعتیاد کاربران به استفاده از گوشی‌های موبایل یکی از مشکلاتی است که اپل در چندین نسخه اخیر iOS تلاش کرده به نحوی به کاربران برای حل این مشکل کمک کند. iOS 15 به امکانات جدیدی در این زمینه مجهز شده است. حالا در فوکوس مد که قابلیتی مشابه عدم مزاحمت در اندروید است، امکان انتخاب پروفایل‌هایی از جمله work ،personal ،sleep ،fitness ،gaming ،reading و driving را دارید. با انتخاب هر یک از این موارد، سطح متفاوتی از محدودیت‌ها در سیستم‌عامل اعمال می‌شود و نمایش اعلان‌ها محدود می‌گردد.

امکانات جدید فوکوس مد

فوکوس مد در مقایسه با قبل، امکانات شخصی‌سازی بسیار بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای هر یک از پروفایل‌ها می‌توانید انتخاب کنید که اعلان‌های کدام یک از مخاطبین یا اپلیکیشن‌ها برایتان نمایش داده شود. همچنین می‌توانید ترکیب متفاوتی را برای هوم اسکرین هر یک از پروفایل‌های خود انتخاب کنید. حتی این امکان در نظر گرفته شده که برخی از پروفایل‌ها به صورت خودکار فعال شوند. مثلا به محض این که کنترلر گیمینگ را به آیفون متصل می‌کنید، به طور خودکار پروفایل گیمینگ فعال می‌شود یا با شروع یک فعالیت ورزشی روی اپل واچ، پروفایل به ورزش تغییر کند. علاوه بر این امکان فعال شدن خودکار پروفایل‌ها بر اساس زمان‌بندی مشخص وجود دارد. جالب‌تر این‌که فوکوس مد در مورد محدود کردن اعلان‌ها، حتی مخاطبین آی‌مسیج، تلگرام، واتساپ و بسیاری اپلیکیشن‌های دیگر را نیز تشخیص داده و بر اساس تصمیم شما آنها را محدود می‌کند. 

باز طراحی اپلیکشن‌های مپس، سافاری و بسیاری اپ‌های دیگر

اپلیکیشن مپس هر سال آپدیت‌های جدیدی دریافت می‌کند تا فاصله خود را با گوگل مپس کمتر کند. حالا با iOS 15 این اپلیکیشن بیش از قبل به رقیب نزدیک شده است. یکی از امکانات جدید مپس، نمایش نقشه و ساختمان‌ها به روشی مشابه گوگل ارث و به صورت سه بعدی است که جزئیات بسیار زیادی را در اختیارتان می‌گذارد. البته فعلا این قابلیت تنها محدود به تعداد کمی از شهرهای جهان است اما به گفته اپل در آینده شهرهای بیشتری اضافه خواهد شد. نسخه جدید مپس همچنین به لطف یک قابلیت جدید، اتوبوس یا قطار بعدی که به نزدیکی شما می‌رسد را اطلاع می‌دهد. 

یکی از قابلیت‌های جدید اپلیکیشن فوتوز، Memories نام دارد که به طور خودکار اسلاید‌ شوهای قابل اشتراک گذاری از عکس‌‌های شما ایجاد می‌کند. می‌توانید انتخاب کنید که کدام عکس‌ها در اسلاید استفاده شوند و آهنگ پس زمینه خود را نیز از Apple Music به اسلایدشو اضافه کنید. علاوه بر این در Memories به طور خودکار سوژه‌هایی از قبیل سگ‌ها و گربه‌ها تشخیص داده می‌شوند و برخی از عکس‌ها با اطلاعات کامل‌تری از جمله اطلاعات یک مکان خاصی که توسط هوش مصنوعی شناسایی شده، همراه می‌شوند.

طراحی اپلیکشن‌های مپس

مرورگر سافاری هم تغییرات متعددی را تجربه کرده است. البته برخی از این تغییرات برای کاربران سایر مرورگرها از جمله گوگل کروم کاملا آشنا به نظر می‌رسند. مهم‌ترین تغییری که در همان نگاه اول به چشم می‌آید، انتقال نوار آدرس به پایین صفحه است تا دسترسی به آن ساده‌تر از قبل باشد. سافاری همچنین حالا از افزونه‌ها پشتیبانی می‌کند و در عین حال می‌توانید عکس پس‌زمینه صفحه شروع را به دلخواه خود تغییر دهید. ویژگی مفید دیگر سافاری، باز طراحی نحوه نمایش تب‌ها است و حالا به جای این که همه آنها روی هم نمایش داده شوند، در کنار هم قرار می‌گیرند. علاوه بر این حالا امکان گروه‌بندی تب‌ها را در دسته‌های دلخواه خود دارید. برای جابجا شدن بین تب‌ها هم کافی‌ست به راست یا چپ سوایپ کنید. 

سافاری در ios15

لایو تکست یا متن‌های زنده یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های iOS 15 است که البته متاسفانه با زبان فارسی سر ناسازگاری دارد. لایو تکست مشابه گوگل لنز، از هوش مصنوعی کمک می‌گیرد تا تمامی متون عکس‌ها را تشخیص دهد و آنها را به متن تبدیل کند. مثلا هنگامی که دوربین آیفون را به سمت یادداشت‌های خود می‌گیرید، تمامی آنها را تبدیل به متن می‌کند و به سادگی می‌توانید آن متن را در هر جای گوشی که خواستید کپی کنید یا حتی به زبان دیگری ترجمه نمایید. البته لایو تکست امکان استخراج متن‌ از داخل عکس‌های اپلیکیشن فوتوز را هم دارد. از آنجایی که این ویژگی نیاز به قدرت پردازشی بالایی دارد، تنها به آیفون‌های Xs یا جدیدتر محدود است.

لایو تکست

اپلیکیشن Weather هم حالا جزئیات بسیار بیشتری را در اختیارتان می‌گذارد. مثلا می‌توانید علاوه بر دمای هوا، سایر فاکتورها از جمله شاخص آلودگی و میزان بارش را مشاهده کنید. این اپلیکیشن همچنین رویدادهای آب و هوایی پیش رو از جمله شروع یا اتمام باران در آینده نزدیک را نمایش می‌دهد. البته اپلیکیشن اپل همچنان از نظر دقت، در جایگاهی عقب‌تر از اپلیکیشن Weather.com قرار می‌گیرد.

اپلیکیشن Weather

اپلیکیشن Notes نیز در iOS 15 آپدیت مهمی را دریافت کرده است. حالا کافی‌ست در یادداشت‌ها از هش‌تگ استفاده کنید تا بر اساس کلمه کلیدی دلخواه‌تان به سادگی بین فولدرها و نوت‌ها جستجو کنید. 

آیکلاد پلاس

آیکلاد پلاس سرویس دیگری است که اپل در اختیار کاربران iOS ۱۵ که اشتراک آیکلاد را خریداری کرده باشند قرار می‌دهد. با استفاده از این سرویس کاربران می‌توانند از آدرس ایمیل مخفی استفاده کنند. سرویس مهم دیگر آیکلاد پلاس، Private Relay است که یک سرویس VPN به حساب می‌آید.

آیکلاد پلاس

این سرویس آدرس آی‌پی کاربر را مخفی می‌کند تا ردیابی از سوی وبسایت‌ها مشکل‌تر شود. البته Private Relay آدرس آی‌پی منطقه‌ای شما را عوض نمی‌کند و نمی‌توان از آن برای دور زدن محدودیت‌ها استفاده کرد. متاسفانه سرویس Private Relay برای کاربران ایرانی قابل استفاده نیست و در عین حال تنها به مرورگر سافاری محدود است. 

کدام آیفون‌ها iOS 15 را دریافت می‌کنند؟

اگر آیفون شما همین حالا iOS 14 دارد پس می‌توانید iOS 15 را هم دریافت کنید. به عبارت دیگر تمام آیفون‌های 6s به بعد امکان دریافت جدیدترین نسخه iOS را دارند؛ البته برخی از قابلیت‌ها روی آیفون‌های قدیمی‌تر کار نمی‌کنند. برای آپدیت به این نسخه کافی‌ست به بخش Settings و سپس General و در نهایت Software Update بروید. 

iOS 15

در ادامه لیست تمامی دستگاه‌های سازگار با iOS 15 را مشاهده می‌کنید:

  • آیفون ۱۳ پرومکس

  • آیفون ۱۳ پرو

  • آیفون ۱۳

  • آیفون ۱۳ مینی

  • آیفون ۱۲ پرومکس

  • آیفون ۱۲ پرو

  • آیفون ۱۲

  • آیفون ۱۲ مینی

  • آیفون SE مدل ۲۰۲۰

  • آیفون ۱۱ پرومکس

  • آیفون ۱۱ پرو

  • آیفون ۱۱

  • آیفون XR

  • آیفون XS مکس

  • آیفون XS

  • آیفون X

  • آیفون ۸ پلاس

  • آیفون ۸

  • آیفون ۷ پلاس

  • آیفون ۷

  • آیفون 6s پلاس

  • آیفون 6s

  • آیفون SE نسل اول

  • آیپاد تاچ نسل هفتم


iOS 15

نظرات بازدیدکنندگان