ده نکته مهم برای خرید لپ‌تاپ

ده نکته مهم برای خرید لپ‌تاپ

ده نکته مهم برای خرید لپ‌تاپ

اگر قصد خرید لپ‌تاپ را دارید اما نمی‌دانید با توجه به بودجه‌تان کدام مدل را باید انتخاب کنید، بهتر است ابتدا نیازهای خود را بشناسید تا بر اساس آنها تصمیم درست را بگیرید. در این مطلب از ۱۰ نکته کلیدی می‌گوییم که پیش از تصمیم به خرید لپ‌تاپ باید بدانید.

مواردی که در ادامه خواهیم گفت بر اساس اولویت خاصی مرتب نشده‌اند و ترتیب اهمیت آنها برای هر فردی ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال شاید برای فردی که لپ‌تاپ را برای کارهای اداری ساده و سبک می‌خواهد، قیمت و اندازه نمایشگر در اولویت باشد اما برای یک گیمر، کارایی حرف اول را بزند. در نتیجه می‌توانید اولویت‌های لیست زیر را بر اساس نیازهای خود تنظیم کنید.

ده نکته مهم برای خرید لپ‌تاپ

۱. سیستم‌عامل

بیشتر لپ‌تاپ‌های این روزهای بازار ایران با یکی از این دو سیستم‌عامل عرضه می‌شوند: ویندوز یا مک اواس (تنها برای مک‌بوک‌های اپل). انتخاب بین یکی از این دو معمولا موضوعی شخصی و گاه سلیقه‌ای است. اگر پیش از این تجربه کار با یکی از آنها را ندارید توضیحاتی که در ادامه می‌دهیم به شما کمک می‌کند انتخاب درستی داشته باشید.

سیستم‌عامل

ویندوز ۱۰ (و به زودی ویندوز ۱۱) انعطاف‌پذیرترین سیستم‌عامل است و بیشتر لپ‌تاپ‌های بازار ایران با این سیستم‌عامل سازگار هستند. البته برخی از این لپتاپ‌‌ها از ابتدا بدون ویندوز به دست کاربر می‌رسند و زحمت نصب ویندوز، درایورهای سخت‌افزارها و برخی از نرم‌افزارها به پای خود کاربر یا گاه فروشنده است. قیمت لپ‌تاپ‌های ویندوزی از کمتر از ۱۰ میلیون تومان شروع شده و گاهی به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد. لپ‌تاپ‌های مبتنی بر ویندوز معمولا بهترین گزینه برای محققان، کاربران تجاری و لپ تاپ دانش‌آموزان و دانشجویان هستند و البته تنها گزینه حرفه‌ای برای گیمرها به حساب می‌آیند. 

سیستم‌عامل مک (مک اواس) تنها با مک‌بوک‌های اپل همراه شده است. مک اواس در مجموع قابلیت‌هایی مشابه ویندوز را ارائه می‌دهد اما رابط کاربری آن طراحی متفاوتی دارد و به جای منوی استارت و تسک‌بار ویندوز، یک نوار اپلیکیشن‌ها در پایین و ابزاری مشابه تسک‌بار در بالا دارد. اما برخلاف لپ‌تاپ‌های ویندوزی، هیچ‌کدام از مک‌بوک‌ها به نمایشگر لمسی مجهز نشده‌اند. 

۲. ابعاد و وزن 

ابعاد و وزن، برخلاف میزان رم یا حافظه داخلی قابل تغییر نیست. پس بسیار مهم است که پیش از خرید لپ‌تاپ در مورد آن به طور دقیق تصمیم بگیرید.

لپ‌تاپ‌ها معمولا ابعادی در حدود ۱۱ تا ۱۷ اینچ و گاه کمی کوچک‌تر یا بزرگ‌تر دارند. منظور از این ابعاد در واقع ابعاد نمایشگر است. معمولا هرچه ابعاد لپ‌تاپ بزرگتر باشد، وزن آن هم بیشتر می‌شود. گاه ممکن است یک مدل ۱۵ اینچی گران قیمت و ظریف، وزنی کمتر از یک لپ‌تاپ ارزان قیمت ۱۳ اینچی داشته باشد. لپ‌تاپ‌هایی با ابعاد ۱۲.۵ تا ۱۳.۳ اینچی معمولا وزنی در حدود یک تا ۱.۵ کیلوگرم دارند. البته لپ‌تاپ‌های کوچک‌تر از ۱۳ اینچ معمولا به پرازنده‌های ضعیف‌تر نسبت به مدل‌های بزرگتر مجهز شده‌اند و فاقد کارت گرافیک جداگانه مدل‌های ۱۴ یا ۱۵ یا حتی ۱۷ اینچی هستند. این لپ‌تاپ‌های کوچک همچنین از نظر تعداد پورت‌ها محدودتر هستند. اگر با واژه اولترابوک هم برخورد کردید بد نیست بدانید که این لپ‌تاپ‌ها وزن و ضخامت کم را نسبت به کارایی بالا در اولویت قرار می‌دهند. سری ذن‌بوک لپ تاپ های ایسوس و یوگا لنوو از اولترابوک‌های پرفروش به حساب می‌آیند.

ابعاد و وزن لپ تاپ

لپ‌تاپ‌های ۲ در ۱ (هیبریدی) هم مدل‌هایی هستند که امکان جدا کردن کیبورد یا چرخش نمایشگر را دارند و به نمایشگر لمسی مجهز شده‌اند. این لپ‌تاپ‌ها به سرعت می‌توانند تبدیل به یک تبلت شوند. لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی و بزرگ‌تر معمولا به پورت‌های بیشتر، پردازنده و کارت گرافیک پیشرفته‌تر و البته نمایشگر بزرگ‌تر مجهز شده‌اند و از طرف دیگر سنگین‌تر هستند (گاه بیش از ۲ و حتی ۳ کیلوگرم). لپ‌تاپ‌های گیمینگ عمدتا در این دسته قرار می‌گیرند.

۳. نمایشگر

در مورد نمایشگر، علاوه بر ابعاد، به موضوع مهم دیگری از جمله کیفیت و البته پنل لمسی آن هم باید توجه کرد. برخی از لپ‌تاپ‌های این روزهای بازار، به نمایشگر لمسی مجهز شده‌اند که در نگاه اول ممکن است جذاب به نظر برسد. اما به یاد داشته باشید که پنل لمسی برای برخی از خریداران آن‌قدرها هم کاربردی نیست و از طرف دیگر این نمایشگرها معمولا پنل براقی دارند که بازتاب نور در آنها گاه آزار دهنده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر گیمر هستید، یا قصد تایپ حرفه‌ای، یا ویرایش عکس و ویدیو را با لپ تاپ دارید، قید مدل‌‌های لمسی با نمایشگرهای براق را بزنید.

نمایشگر لپ تاپ

موضوع مهم دیگر در مورد نمایشگر، رزولوشن آن است. حداقل رزولوشنی که این روزها برای تجربه بی‌نقص و کم دردسر سیستم‌عامل پیشنهاد می‌شود، فول اچ‌دی (۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل یا 1080p) است.

البته چه بهتر اگر بتوانید بر اساس بودجه خود لپ‌تاپی با رزولوشن بالاتر خریداری کنید. اگر گرافیست حرفه‌ای یا ادیتور ویدیو هستید بهتر است به دنبال نمایشگرهایی با پشتیبانی هرچه بیشتر از گستره رنگی sRGB یا DCI-P3 باشید.

اما گیمرهای حرفه‌ای بهتر است مدل‌هایی با نرخ رفرش بالاتر (مثلا ۹۰، ۱۲۰، ۱۴۴ هرتز یا حتی بالاتر) را انتخاب کنند. موضوع دیگری که برای این دسته از کاربران اهمیت دارد، زمان پاسخ‌دهی نمایشگر است که بهتر است ۵ میلی‌ثانیه یا کمتر باشد.

۴. پردازنده و کارت گرافیک

بیشتر لپ‌تاپ‌های این روزهای بازار به پردازنده‌های اینتل مجهز شده‌اند. این پرازنده‌ها مدل‌های متنوعی از جمله سری Core i3 در مدل‌های پایین‌رده و ارزان قیمت‌تر، سری Core i5 برای کارهای پیشرفته‌تر و سری قدرتمند Core i7 و Core i9 برای انجام کارهای پیشرفته را شامل می‌شوند. البته سری Core i7 و Core i9 به دلیل قدرت بالاتر، شارژدهی باتری کمتری دارند و در عین حال بسیار بیش از دیگر پردازنده‌ها مستعد داغ شدن هستند. لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده AMD هم از دیگر گزینه‌ها هستند که گاه در مقایسه با یک مدل اینتل با قدرت مشابه، قیمت به صرفه‌تری دارند. 

پردازنده و کارت گرافیک لپ تاپ

بیشتر لپ‌تاپ‌های بازار به ویژه‌ مدل‌های ارزان‌تر، به پردازشگر گرافیکی یکپارچه مجهز شده‌اند. این مدل‌‌ها برای بیشتر کاربران،‌ بهترین انتخاب هستند و شارژدهی باتری بالاتری هم دارند. ولی برای گیمرها یا افرادی که به طور حرفه‌ای، تدوین ویدیو یا رندرهای سه‌بعدی انجام می‌دهند، مدل‌های مجهز به کارت گرافیک جداگانه (معمولا ساخت انویدیا) بهترین انتخاب‌ها هستند. 

۵. حافظه رم

این روزها حداقل حافظه رم پیشنهادی برای تجربه بی دردسر ویندوز و مک اواس، ۸ گیگابایت است. ولی اگر قصد دارید به طور هم‌زمان چندین برنامه متعدد روی لپ‌تاپ در حال اجرا داشته باشید یا از برنامه‌های حرفه‌ای تشنه رم (از جمله نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو یا عکس) استفاده کنید، بهتر است مدل‌هایی با رم ۱۲ گیگابایت به بالا را انتخاب کنید. به گیمرهای حرفه‌ای هم حداقل رم ۱۶ گیگابایت و در بهترین حالت ۳۲ گیگابایت پیشنهاد می‌شود.

حافظه رم لپ تاپ

۶. حافظه داخلی

بیشتر لپ‌تاپ‌های بازار به حافظه داخلی SSD مجهز شده‌اند. این حافظه‌ها در مقایسه با هارد دیسک‌های قدیمی، سرعت بالاتری دارند و در برابر ضربه بسیار بهتر مقاومت می‌کنند. اما در عوض قیمت بالاتری دارند و به همین دلیل در بیشتر لپ‌تاپ‌ها شاهد SSD هایی با ظرفیت پایین‌تر از هارد دیسک‌های قدیمی هستیم. راهنمای خرید حافظه SSD را اینجا بخوانید.

البته همچنان برخی از لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت تنها با هارد دیسک روانه بازار می‌شوند؛ ولی پیشنهاد می‌کنیم تا جای ممکن سراغ این مدل‌ها نروید؛ چون سرعت بالا آمدن سیستم‌عامل و نرم‌افزارها روی آنها به مراتب پایین‌تر است. برخی لپ‌تاپ‌های ۱۴ اینچی یا بزرگتر نیز به طور همزمان به هارد دیسک و SSD مجهز شده‌اند تا کاربران از SSD برای اجرای سیستم‌عامل و نرم‌افزارها و از هارد دیسک برای نگه‌داری فایل‌های شخصی و حجیم استفاده نمایند.

حافظه داخلی لپ تاپ

اگر لپ‌تاپی انتخاب کرده‌اید که فقط SSD دارد، حداقل ظرفیت پیشنهادی ۵۱۲ گیگابایت است. البته اگر فایل‌های شخصی چندانی ندارید، یک مدل ۱۲۸ گیگابایتی هم برایتان کفایت می‌کند. همچنین توجه داشته باشید که SSDهای لپ‌تاپ‌ها عمدتا یا از طریق رابط SATA به مادربرد لپ‌تاپ متصل می‌شوند یا از طریق رابط PCIe NVMe. اگر به دنبال نهایت سرعت SSD هستید باید مدل‌هایی با رابط دوم (و با قیمت بالاتر) را انتخاب نمایید.

۷. پورت‌ها و اتصالات

معمولا هرچه لپ‌تاپ بزرگ‌تر باشد پورت‌های بیشتری هم دارد. بهتر است لپ‌تاپی را انتخاب کنید که حداقل دو پورت USB داشته باشد و اگر هر دو از نوع USB 3.0 یا حتی نسخه‌های بالاتر باشند که چه بهتر. از پورت‌‌های مهم دیگر، HDMI و دیسپلی پورت هستند که امکان اتصال به نمایشگر دیگر را فراهم می‌کنند. البته برخی از لپ‌تاپ‌هایی که با اولویت قابلیت حمل و ابعاد جمع‌وجور طراحی شده‌اند، پورت‌های کمتری دارند. در برخی مدل‌ها هم امکان افزایش پورت‌ها از طریق یک دانگل USB-C یا تاندربولت در نظر گرفته شده است. بعضی از لپ‌تاپ‌ها به همراه این دانگل اضافه به فروش می‌رسند و برای برخی دیگر باید به طور جداگانه دانگل سازگار با لپ‌تاپ را خریداری کنید.

پورت‌ها و اتصالات لپ تاپ

۸. شارژدهی باتری

اگر یک لپ‌تاپ بزرگ گیمینگ با مصرف انرژی بسیار زیاد را انتخاب کرده‌اید که قرار است بیشتر مواقع روی میز کارتان باشد، معمولا شارژدهی باتری برایتان اهمیتی ندارد. ولی اگر می‌خواهید لپ‌تاپ‌تان را با خود به محل کار یا مسافرت ببرید مدل‌هایی به کارتان می‌آید که شارژدهی باتری ۷ ساعته یا بیشتر دارند. اما یک نکته را از یاد نبرید؛‌ به اعداد اعلام شده از طرف سازنده، برای شارژدهی چندان اعتماد نکنید و در عوض به دنبال نتایج بررسی‌های فنی سایرین از جمله سایت‌های حرفه‌ای دیگر باشید. 

شارژدهی باتری لپ تاپ

۹. گارانتی و خدمات پس از فروش

این موضوع که متاسفانه گاه از سوی کاربران نادیده گرفته می‌شود، یکی از مهم‌ترین موارد است. شاید با خود بگویید که مگر احتمال خرابی یک لپ‌تاپ چه قدر است؟ یا شاید فکر کنید لپ‌تاپ هم مثل هر وسیله دیگری، در صورت خرابی به راحتی تعمیر می‌شود و نیازی نیست نگرانش باشیم. اما حقیقت این است که حتی بهترین لپ‌تاپ‌ها هم مشابه هر وسیله الکترونیکی دیگری احتمال خراب شدن دارند. همچنین گاه تعمیر آنها بسیار پیچیده است و نیاز به تعویض یک قطعه دارد. چنین مواردی گاه فقط از یک شرکت گارانتی کننده معتبر بر می‌آید.

گارانتی و خدمات پس از فروش

۱۰. بودجه

قطعا هنگام خرید لپ‌تاپ، یکی از نکات مهم خرید لپ تاپ است، بودجه‌ای است که کنار گذاشته‌اید. تمام مواردی که در بالا اشاره کردیم، بر قیمت نهایی یک لپ‌تاپ تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل باید در کنار در نظر گرفتن محدوده قیمت مورد نظر، نیازهای خود را به درستی مشخص کنید تا بهترین لپتاپ را بر اساس بودجه خود انتخاب نمایید.

به‌طور کلی برای تهیه یک لپ‌تاپ با استفاده عمومی و روزمره بهتر است بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان کنار بگذارید. برای لپ‌تاپ‌های نیمه حرفه‌ای بودجه ۲۰ الی ۲۵ میلیون تومان کفایت می‌کند. نهایتاً برای فعالیت‌های حرفه‌ای از جمله ویرایش انبوه تصویر، تدوین ویدیوهای سنگین و گیمینگ باید حداقل ۳۰ میلیون تومان هزینه کنید. بعضی از لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای که به ورک‌استیشن معروف هستند، قیمتی بالای ۵۰ میلیون تومان دارند. بهترین لپ تاپ های 2021 را اینجا ببینید.







بودجه خرید لپ تاپ

نظرات بازدیدکنندگان